Deutschland Deutschland über alles

När jag var i Montenegro förra månaden så hade jag en dispyt med min farbror angående Tysklands nationalsång. Jag hävdade att “Deutschland Deutschland über alles” kommer från nationalsången som användes under nazismen och är tabu nu medan han hävdade att det är dagens nationalsång och att den är helt ok.

Jag var hundra procent säker på min sak eftersom jag kommer ihåg att heroinisten och ibland artisten Pete Doherty en gång blev utbuad i Tyskland då han sjöng just de tyska orden som jag skrev ovan och inte orkar skriva igen (artikel om den händelsen här). Hur som helst så visade en googling att låten faktiskt är Tysklands nuvarande nationalsång och att de hade en annan under nazitiden, vilket innebar att jag blev skyldig min farbror en glass.

Så var det med det, tänkte jag, men nej nej. Förra veckan skickade brorsan den här länken till mig på facebook som berättar om en skandal i kanot-VM nyligen där arrangörerna spelade den nazistiska låten som börjar med samma jävla ord som jag nu nämnt två gånger och du borde komma ihåg, så jag skriver dem inte igen. Då blev jag förbannad eftersom det tyder på att jag ändå hade rätt.

Så nu googlade jag lite mer ordentligt och det visade sig att musiken är densamma nu men att den första och andra versen anses vara nazistiska, och man kör bara den tredje versen i nationalsången idag.

Om jag hade köpt en glass till farbror så hade jag krävt tillbaka den nu, för vi har båda rätt, men som tur är var jag för snål för att någonsin betala min skuld. Men någonting gott kommer ur allt, och nu har vi alla lärt oss hur det står till med Tysklands eventuella nazistiska budskap i den nuvarande nationalsången. Är du inte glad att jag klargjorde detta för dig?

This entry was posted in Random. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

