I ain’t no friggin’ rocket scientist!

Till en uppgift i plugget sitter jag och läser ett par artiklar varav den ena spårar ur och blir sjukt komplex, inklusive ekvationen ovan och en hel del tillhörande information om de olika variablerna. För några år sedan kunde jag inte bara tolka linjära ekvationer som den ovan, utan ställa upp dem, formulera dem och lösa komplicerade uppgifter med hjälp av dem. Nu sitter jag och messar min kompis om hur glad jag är att man inte behöver förstå innehållet i artiklarna man läser, utan bara analysera dem utifrån deras struktur.

Det är fascinerande hur kunskap om sådana saker försvinner ur ens hjärna så fort man ser att betyget på tentan inte är icke godkänt. För ett tag sedan frågade en kompis om hjälp i en mattekurs som jag hade klarat med rätt bra betyg bara ett par år tidigare, och jag blev dels så ställd av de olika symbolerna som för mig betydde lika mycket som hygien för tjocka människor och dels oerhört imponerad av mitt förflutna jag som hade tagit sig igenom den där skiten utan att hoppa av plugget och syssla med någonting som genererar pengar istället.

I slutändan så kommer lidandet förhoppningsvis leda till bättre jobb med högre lön och mer ledighet så att man kan punda ut även all den kunskap som lyckades fastna medan man ligger och solar någonstans på sand vitare än främre halvan av bussar i USA på 20-talet. För det är väl det som är målet, eller hur?

This entry was posted in School stuff. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

