Om företagsevents, yourbrobro

Jävlar, en skolrelaterad fråga dök upp idag. Sist jag svarade på en sådan fick jag cash för det, men eftersom jag är en snellare hest än Ghandi och Moder Teresas ickeexisterande barn så kan jag svara även fast ingen betalar mig.

Först och främst, tack så mycket! Du har helt rätt, jag var helt enkelt mer underhållande än alla övriga bloggare och en PlayStation 3 tillsammans, men nu ska jag inte sitta här och tuta i mitt egna horn, så att säga, utan istället försöka besvara din fråga.

Det är svårt att säga att jag inte är seriös med mina studier när jag klarat alla tentor på första försöket i snart fem år och har ett snittbetyg på 4,4 av 5, även om jag känner mig jävligt mycket mer oseriös än de flesta jag pluggar med. Jag antar att jag helt enkelt bara är lite mer laid back. Eller någon sorts geni (högst osannolikt).

Hur som helst är folk på Industriell Ekonomi generellt rätt hetsiga med sådant där som företagsevents och springer runt på väldigt många. Jag har varit på under tio stycken totalt skulle jag tro, så nej, jag har inte varit på många. Jag tror att det absolut kan vara bra att gå på dem för att få veta vad som erbjuds efter plugget, nätverka med relevanta människor och framförallt få käka och dricka gott helt gratis. Däremot tror jag också att man klarar sig bra utan dem om man har tillräckligt med vett i huvudet och klarar av att ta kontakt med företag på egen hand.

Notera att jag inte är klar med mitt plugg. Det kanske visar sig att jag missat varenda chans jag har haft till att få ett respektabelt jobb, blir städare på Donken och skjuter skallen av mig inom tre år, i vilket fall min taktik kanske inte var den bästa.

Mitt råd, även om det inte är så jag gjort, är att gå på så många sådana events som möjligt, för det kan absolut inte skada ens framtidsutsikter, men om man inte pallar så ska man inte känna att man förlorar massor på det. Man ska framförallt inte låta andras hetsande förstöra ens studietid, utan göra saker och ting på sitt egna vis i sitt egna tempo, för livsglädje är fan viktigare än vilken lön som helst om man måste slicka folks röv mot sin vilja för att i framtiden få slava åt dem för den. Om man däremot gillar att slicka röv så finns det gott om röv att slicka.

Hoppas att det där var någon form av svar på din fråga, och om du undrar mer om det här eller någonting annat är det bara att höra av sig via kommentarer eller mail.

doublei.net – ett ställe där frågor alltid besvaras och groupies alltid besudlas.

This entry was posted in School stuff. Bookmark the permalink.

5 Responses to Om företagsevents, yourbrobro

  1. Meeeh says:

    Sen gäller det ju också att välja vilka event man går på.
    Vanliga presentationer med efterföljande middag är tämligen värdelösa och är likadana oavsett vilket företag det är som presenterar.
    Idag t.ex. anordnar ett ftg ett event på Cajsa Warg där man får laga egen mat tillsammans med anställda från ftget och sedan äta den (förhoppningsvis). Alltså lite mer avslappnat och personligt. Förra veckan anordnade ett annat företag paintball tävling där man fick möjligheten att pumpa konsulter med kulor, också lite personligare och mer givande.
    Jag säger; gå på de som är roliga. Det återspeglar ju ändå hur företaget är. Man vill ju inte jobba för någon som bara pysslar med seriösa presentationer. Jag vill också kunna åka o skjuta paintballkulor på studenter i framtiden om inte jag också står bredvid Yoshi när han skjuter sig själv i McDonalds städskrubb.

  2. yourbrobro says:

    Tack för svaret!
    Jag förstår ju att det bara finns fördelar med att gå på liknande events, men ville sänga en koll med någon som är lite mer laid back.
    Många får det nästan till att verka förgäves med hela utbildningen om man inte springer på presentationer, och jag tycker inte att det har känts så viktigt…

    Som meeeh säger också, det skulle ju kännas värt om det var någonting som man tyckte var kul att gå på men är det “laga mat med-“, “spela squash med/mot-” eller golfa med-konsulter så känns hela grejen bara “meeeh” för mig… Speciellt eftersom jag känner att konsultgrejen inte riktigt är min grej.

    Men som sagt, tack för svaret! Jag gillar verkligen din blogg, mest för att den är kul men också för att du kan droppa sån här visdom till dem som uppskattar den. Tack så mycket!

  3. Yoshi says:

    @ Meeeh: Väl talat! Och du vet att du kommer att joina mig av sympati om jag skjuter skallen av mig för att ditt liv blir meningslöst utan min blogg.

    @ yourbrobro: Håller med, och som du säger är konsultgrejen lagom lockande för det mesta, mest på grund av stelheten de presenterar sig med. Så gå på det som är kul helt enkelt. Och tack igen för all credd, uppskattas enormt :)

    • yourbrobro says:

      Haha, verkligen!
      “Hej, vi är stela och tjänar mycket pengar. Dessutom arbetar vi riktigt djävla mycket så du kommer de första åren hålla en lön med samma timpenning som om du nötte Ica om man slår ut det. Kom till oss!”

      Synd att majoriteten av alla sånna grejer är just konsultfirmor…

Leave a Reply

