Legalisering av prostitution – bra eller anus?

Då var jag tillbaka från våra före detta bitches till sydväst och kommer att sätta igång med skrivandet igen när jag kommer på någonting kul att skriva om. Eller blir uttråkad. Eller får cash för att skriva. Det tredje alternativet skulle jag helst välja, så om du kan få det att ske, vad fan väntar du på?

Men till viktigare grejer, jag lärde mig att prostitution är lagligt i Danmark! Allt de behöver göra nu är att invertera så att reglerna i Christiania gäller för hela Danmark och Holland kan skita ner sig med sitt förbud för turister att köpa weed som inträder vid nyår. Pussy and weed for the people!

Skämt åsido anser jag att prostitution bör legaliseras för att skydda tjejerna (och killarna antar jag… men ärligt talat behöver ni inte betala, tjejer, det är bara att fråga) då de hamnar i farliga situationer om kunden måste bryta mot lagen för att anställa dem, som situationen är i Sverige. Prostitution är världens äldsta yrke och kommer att finnas kvar tills solen exploderar varför det, enligt mig, är bättre att legalisera det och försöka hjälpa tjejerna ur situationen istället för att tvinga dem till att smyga runt. Ingen vill vara prostituerad, och om man styr upp yrket (typ avser områden där det kan utföras istället för att de ska behöva gå runt i mörka gränder och Charlie Sheens hus) och tar kontrollen ur organiserad brottslighets händer så tror jag att chansen är större att tjejerna kan dra sig ur situationen. Då kan man även mycket effektivare förhindra trafficking och prostitution av barn.

Och så skulle jag få ligga oftare.*

Vad tror ni? Har jag en poäng eller kickade pillerna jag tog nyss in mycket tidigare än vad jag väntade mig?

* För att förtydliga, det här var ett skämt, jag har aldrig betalat för sex. Än. Bara fönstershoppat lite, men är man i Amsterdam utan att promenera igenom Red Light District en eller tre hundra gånger är det bäst att man är typ max tio år gammal eller så ruskigt gay att en kvinnas kropp får ens testiklar att krypa så långt upp i kroppen att man kan känna smaken av dem.

This entry was posted in Serious stuff, Travelling. Bookmark the permalink.

7 Responses to Legalisering av prostitution – bra eller anus?

  1. Mia says:

    Så vuxen du låter Yoshi… Mår du bra? Hänt något? :P

  2. LiveitLoveit says:

    Ok, jag höll mig i en dag från att inte kommentera….

    Jag kan inte se att det skulle lösa några som helst problem för kvinnor, jag kan faktiskt inte tänka mig att någon kvinna/barn, frivilligt vill sälja sin kropp, varken lagligt eller olagligt.

    Jag kan inte se att det skulle lösa några som helst problem. Nä inte alls faktiskt. Vad? Skulle facket hjälpa dem och skall yrket gå under handels avtal? Det är en god tanke att tro att man genom att legalisera prostitution kan få bort trafficking och prostitution av barn. Men hur? Det kommer fortfarande att finnas sjuka, vidriga människor som gör andra människor/barn illa för att tillfredsställa sig själva.

    Nä människor är ingen handelsvara, så är det!
    Man kan hjälpa kvinnor och barn bort från gatorna på annat sätt, man behöver inte legalisera prostitution för att lösa problemet, för det är ingen lösning, det är typ något som Mr Berlusconi himself kan ha hitta på, just för att kunna gynna sina egna behov…(tur att han snart är borta).

    Jag kanske har fel, vem vet, men jag vet en sak. Jag vill absolut det bästa för dem som behöver sälja sina kroppar för att kunna överleva. Jag vill att de skall få leva ett värdigt liv. Att behöva sälja sin kropp är inte vad jag kallar ett värdigt liv, det är en förnedring att behöva ligga med någon för att kunna försörja sig och sina barn. Det må vara det äldsta yrket, men då ska man även veta och tänka på att kvinnor inte alltid haft samma rättigheter och jobbmöjligheter som män.
    Åhh jag kan hålla på i evigheter, det räcker egentligen att jag skriver.

    Jag tycker ANUS!

    • Yoshi says:

      Till att börja med sa jag aldrig att någon gör det frivilligt, tvärt om sa jag att “Ingen vill vara prostituerad” ganska klart och tydligt. Vidare tror jag inte att jämställdhet har någonting med utbudet av prostituerade att göra, även om det är en vettig poäng du lyfter. Snarare tror jag att folk som är desperata gör vad de kan och om vi fortsätter i ekonomiska termer så är efterfrågan på sex konstant enorm vilket innebär att det alltid kommer att finnas pengar att tjäna inom prostitution. Behöver man pengar och är i en dålig, desperat situation så är prostitution tyvärr en snabb inkomstkälla som ligger nära till hands.

      Om man legaliserar prostitution och jobbar med dem, ger dem säkra områden att jobba i och erbjuder tillgång till kuratorer, sjuksköterskor och dylikt, så tar man inte bort prostitution (återigen, det kan ingenting annat än ren utopi göra) men man hjälper tjejerna som i dagsläget endast har sina hallickar och andra människor som jobbar på fel sida av lagen till sin “hjälp”. Det skulle även ta bort faktorn att folk som handlar från dem bryter mot lagen och att hela grejen måste ske i hemlighet under farliga omständigheter vilket många gånger kan leda till våldtäkt, misshandel och andra hemskheter både för den prostituerade och för kunder som får besök av ovan nämnda hallickar och company ifall de missköter sig. Ingen mår bättre av mer våld på gatorna. Man har med laglig prostitution dessutom koll på vem som jobbar och var, så när det dyker upp någon ny inom yrket kan man snabbt veta om det är fråga om trafficking eller en minderårig eller dylikt och agera snabbare. Det kommer alltid finnas sjuka människor, som du säger, men på detta sätt tror jag att man har större chans att bekämpa dem.

      Jag kan också ha helt fel så klart, ingen har facit, men min åsikt är att legalisering medför fördelar för de mest utsatta i situationen.

  3. B says:

    1. Prostitution är knappast det äldsta yrket, och det bör vem som helst kunna inse genom att tänka efter lite. Skulle sex ha sålts före mat, kläder osv? Knappast.

    2. Kan ni inte föreställa er att det finns kvinnor som säljer sex frivilligt så har ni missat att alla inte tänker som er. Som ett exempel (kanske ett dåligt sådant) så finns det ett antal (svenska) tjejer som på flashback påstår att de säljer sex frivilligt – det lär väl gå att hitta bloggar om liknande med en googling därtill.

    3. Jag håller med om att en legalisering bör skydda kvinnorna, eftersom myndigheter får insyn i branchen och kan ställa krav på vad som måste gälla för att få en licens. Att erbjuda ett lagligt alternativ för att köpa sex bör tränga ut de olagliga verksamheterna, eftersom folk då inte behöver oroa sig för att åka fast, och dessutom bör kunna vänta sig en viss standard hos det lagliga alternativet. I.e. samma argument som redan lyfts fram.

    • Yoshi says:

      1. Det är ett ordspråk, här använt främst för att illustrera att sex alltid har sålts och med största sannolikhet alltid kommer att säljas. Och för övrigt, vad tror du att man köpte mat och kläder för? Varor och tjänster var valutan back in the days, och jag tror inte att någon ifrågasätter tjänsten sex som en värdefull bytesvara.

      2. Jag tror absolut att det kan finnas folk som gör det frivilligt, men ditt argument håller inte. Bara för att någon säger att de gör någonting frivilligt betyder det inte att det är sant. Om jag var tvungen att sälja min kropp för att tjäna pengar skulle jag antagligen inte marknadsföra det genom att säga “jag hatar det här, det är det vidrigaste jag någonsin har gjort i mitt liv, men jag suger av dig för pengar eftersom min tvååring behöver mat så att han inte svälter ihjäl och det här var enda sättet jag kunde komma på att tjäna pengar på”. Många provar kanske på det frivilligt för att tjäna en snabb slant, men jag har svårt att se folk satsa på en karriär inom det här. Sedan finns det säkert folk som av masochistiska skäl eller dylikt väljer just ett sådant yrke, men dessa är med största sannolikhet en extremt liten minoritet i branschen.

      3. Väl talat! :)

Leave a Reply

