Dubai och slaveriets återkomst

Häromdagen läste jag den här väldigt välskrivna artikeln om Dubais mörka sida som jag inte hade någon aning om. Eller, jag hade nog hört någonting om det någon gång men aldrig reflekterat över eftersom det inte handlade om mig.

I alla fall så har i princip hela superrika skatteparadiset Dubai byggts av slavar från bland annat Indien och Bangladesh som får skuldsätta sig för att komma dit, lämna ifrån sig sitt pass när de väl är framme och sedan slita som djur i värmen för dålig lön och bo i baracker med standard som får tvåan vi bodde tio personer i under kriget nere i Jugoslavien att framstå som Saddam Husseins palats.

Vidare kan du nedan se en video som sammanställer gnälliga tweets från folk som i julas inte fick den iPhone eller bil de önskade sig. Det är i sådana här stunder som jag misstänker att Louis Armstrongs “What a wonderful world” egentligen handlar om att trippa på syra.

This entry was posted in Random. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dubai och slaveriets återkomst

  1. blööö says:

    skitkul att du e tillbaka! :D

Leave a Reply

