Invandrare – roten till allt ont

Min dag började på ett väldigt ovanligt sätt idag. Utan att jag vaknade med ont i anus den här gången, så det är i alla fall bra, men över till dagens händelser.

De håller på att renovera alla fönster i min bostadsrättsförening just nu så då och då hänger det byggubbar i min lägenhet och pysslar med det, och imorse var en av dem här medan jag käkade frukost. Jag erbjöd honom något att dricka och vi började småsnacka lite grann medan han jobbade och jag käkade. Ganska snabbt styrde han konversationen till gnäll om Reinfeldts uttalanden om pensionsålder och jag nickade mest instämmande eftersom jag inte bryr mig. Sedan kom en rolig detalj in i konversationen när han konstaterade att det inte är så konstigt att det blir underskott i pensionen när man slösar de pengarna på annat, så som invandring.

Vid det här laget kunde jag tack vare mina extremt utvecklade analytiska förmågor börja förstå åt vilket håll den här konversationen var på väg, men återigen nickade jag mest instämmande. Eller ja, lite mjukt försökte jag säga att 40- och 50-talisternas inträde till pensionsåldern gör att det med dagens system inom några år kommer att bli en extremt ofördelaktig fördelning mellan antalet pensionärer och antalet arbetande (källa) och att det kanske är ett större problem just när det gäller pensionen, men av någon anledning verkade det stycket information inte riktigt fastna hos den här snubben som istället droppade det här fina uttalandet:

Alltså, jag är inte rasist eller så, men det blir ju lite skevt när Mohammed eller Mustafa ska ta hit alla sina gamla släktingar som får pension utan att ha bidragit för fem öre.

Inombords garvade jag rätt högt men utåt nickade jag instämmande med ett seriöst ansiktsuttryck och “diskuterade” vidare med denna neandertalare. Att jag själv kom till Sverige som flykting 1994 var en detalj som jag höll för mig själv, mest eftersom killen har en nyckel till min lägenhet och kommer att vara i den till och från i tio arbetsdagar utan att jag är närvarande. Jag gillar mitt PlayStation liksom.

Visst kostar invandring, jag är inte en naiv idiot som säger “in med alla”, “ett multikulturellt samhälle är bara bra för allihopa hela tiden”, “somalier luktar inte alls annorlunda” och sådant, men att peka finger på invandrarna när man pratar om underskott i pensionen är bara befängt. Sedan anser jag givetvis att alla har rätt till en åsikt oavsett vad den är. Jag tycker till och med att det är 100% ok att folk hatar mig av ingen annan anledning än att jag är invandrare, det är bara att hata på. Först när de hatiska åsikterna sätts i handling korsas linjen, och då börjar vi ha problem.

Men åter till ämnet. Min morfar dog för snart nio år sedan och sedan dess har mina föräldrar velat ta upp mormor till Sverige från Montenegro för att kunna ta hand om henne, men hur man än vrider och vänder på det så är det inte så enkelt som det verkar vara för de där jävlarna Mohammed och Mustafa. Och pension får deras gamla släktingar också i det här sagoscenariot, fy fan! Om någon råkar ha de här grabbarnas nummer, skicka gärna över dem, jag vill ha en utförlig beskrivning av hur de lyckades med det här.

Nu blev det inte så många skämt som jag hade velat ha i det här inlägget, men det kändes värt att återberätta hur en snubbe stod i mitt eget kök och beskyllde problemen med pensionsunderskott på invandrare när han har passerat förbi mitt namn på brevinkastet ett tiotal gånger redan. Men men, man föds med de intellektuella förmågor man föds med och man växer upp i den omgivning man växer upp i, så det är inte mycket man kan göra med den här snubben annat än att erbjuda honom någonting att dricka nästa gång också eftersom hat föder hat medan kärlek föder kärlek.

Och eftersom han har nyckel till min lägenhet, den jävla svennen…

This entry was posted in Serious stuff. Bookmark the permalink.

4 Responses to Invandrare – roten till allt ont

  1. Annika says:

    Hmm, här har jag inget vettigt att tillägga faktiskt..you said it all my love!

  2. blööö says:

    bra skrivet!

Leave a Reply

